INFORMATOR INTERESANTA: Działalność gospodarcza
Dokonanie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej: założenie, wykreślenie, zawieszenie, wznowienie i zmiana wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
Sposób załatwienia
Osoba fizyczna może złożyć wniosek o wpis lub zmianę wpisu do CEIDG:
elektronicznie na stronie Biznes.gov.pl - wniosek musi być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.
wypełnić wniosek online i złożyć go w urzędzie - złożenie wniosku w trybie anonimowym za pośrednictwem Biznes.gov.pl wymaga wizyty wnioskodawcy w Urzędzie Gminy w ciągu 7 dni od daty wypełnienia wniosku w celu potwierdzenia tożsamości. Urzędnik odnajduje wniosek w CEIDG po numerze wniosku, drukuje i przedkłada wnioskodawcy do podpisania. W takim przypadku dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym wnioskodawca podpisał wniosek w urzędzie.
wypełnić wniosek przez telefon i złożyć go w urzędzie - wniosek CEIDG-1 można wypełnić również przez telefon. W tym celu należy skontaktować się z infolinią Centrum Pomocy Przedsiębiorcy (tel.: 801 055 088 lub 22 765 67 32) i wspólnie z konsultantem wypełnić wniosek. Po rozmowie, wysyłany jest SMS z numerem wniosku, który jest wnioskiem roboczym i wymaga wizyty wnioskodawcy w Urzędzie Gminy w ciągu 7 dni od daty wypełnienia wniosku w celu potwierdzenia tożsamości. Urzędnik odnajduje wniosek w CEIDG po numerze wniosku, drukuje i przedkłada wnioskodawcy do podpisania. W takim przypadku dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym wnioskodawca podpisał wniosek w urzędzie.
osobiście w wybranym Urzędzie Miasta lub Gminy – wniosek CEIDG-1 można złożyć w formie papierowej w urzędzie. Urzędnik potwierdzi za pokwitowaniem przyjęcie wniosku i najpóźniej następnego dnia wprowadzi dane z wniosku do systemu CEIDG.
przez pełnomocnika- wystarczające jest udzielenie pełnomocnictwa na piśmie, w zwykłej formie, które upoważnia do dokonywania określonych czynności w Twoim imieniu. W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika, każdorazowe przedłożenie przed organem gminy dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w kwocie 17 zł. Jeżeli pełnomocnictwo udzielone jest zstępnym, wstępnym członkom rodziny, małżonkowi lub rodzeństwu, następuje zwolnienie z opłaty skarbowej. Do wniosku dołącza się oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, zgodnie z art. 33 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego. Można też ustanowić pełnomocnika w CEIDG.
wysłać listem poleconym- wypełniony wniosek CEIDG-1 można wysłać listem poleconym. W przypadku przesłania wniosku listem poleconym powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza.
Na podstawie złożonego wniosku publikowana jest na stronie ministra właściwego do spraw gospodarki: www.firma.gov.pl zmiana wpisu, którą można w każdej chwili wydrukować. Dane i informacje udostępniane na stronie internetowej CEIDG są jawne. Każdy ma prawo dostępu do tych danych i informacji. Dokonane we wpisie zmiany widoczne są w zakładce „Historia wpisu”
Wymagane dokumenty:
wniosek CEIDG-1 o zmianę wpisu w CEIDG oraz innych danych
dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport)
karta pobytu, o ile posiada
Termin załatwiania:
Organ gminy przekształca wniosek na postać dokumentu elektronicznego i przesyła do CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego od jego otrzymania. Jeżeli wniosek jest niepoprawny - organ gminy wzywa do jego skorygowania lub uzupełnienia ze wskazaniem uchybień, w terminie 7 dni roboczych pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Urzędnik przyjmujący wniosek potwierdza tożsamość wnioskodawcy składającego wniosek, potwierdza za pokwitowaniem przyjęcie wniosku i przekształca wniosek w formę dokumentu elektronicznego potwierdzonego podpisem elektronicznym i przesyła do CEIDG w imieniu Przedsiębiorcy nie później niż następnego dnia roboczego od dnia jego otrzymania.
Wniosek CEIDG-1 o zmianę lub o wpis można wypełnić i złożyć na stronie Biznes.gov.pl. W razie problemów związanych z wypełnieniem wniosku można skontaktować się z konsultantem w Centrum Pomocy Przedsiębiorcy. Wniosek musi być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.
Aby wysłać i podpisać wniosek CEIDG-1 przez internet należy:
założyć profil zaufany jeśli jeszcze go nie posiadasz;
założyć konto w Biznes.gov.pl , zobacz instrukcję zakładania konta w systemie CEIDG;
aktywować konto (maila aktywacyjnego znajdziesz w swojej skrzynce pocztowej);
zalogować się i przygotować wniosek, zobacz instrukcję logowania oraz złożenia wniosku do systemu CEIDG;
podpisać i wysłać wniosek.
Zgłoszenie zostaje przesłane do US, ZUS/KRUS, REGON.
Informacje dodatkowe:
Aktualizację wpisu należy zgłosić w ciągu 7 dni od zaistniałej zmiany.
Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej - CEIDG-1 – jest wnioskiem głównym, służy do zarejestrowania działalności gospodarczej jak i zgłoszenia zmiany, zawieszenia, wznowienia i wykreślenia działalności;
w przypadku większej ilości podklas PKD 2007 należy wypełnić załącznik CEIDG-RD,
w przypadku zgłoszenia informacji o więcej niż jednym dodatkowym miejscu wykonywania działalności gospodarczej należy wypełnić załącznik CEIDG-MW
w przypadku zgłoszenia informacji o więcej niż jednym rachunku bankowym należy wypełnić CEIDG-RB
w przypadku zgłoszenia informacji o więcej niż jednej spółce cywilnej należy wypełnić załącznik CEIDG-SC
w przypadku zgłoszenia informacji o więcej niż jednym pełnomocniku należy wypełnić załącznik CEIDG-PN
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 6 marca 2018r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 ze zm.)
Ustawa z dnia 6 marca 2018r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy ( Dz.U z 2020 r. poz.2296 ze zm.)
Obowiązuje od 11 grudnia 2021 r.
Wprowadził | Marek Jakubina | 09.01.2020 21:52:11 |
Opublikował | Marek Jakubina | 09.01.2020 21:52:11 |
Odpowiedzialny za treść | Monika Borysewicz | 09.01.2020 21:52:11 |
Zaktualizował | Marek Jakubina | 03.02.2022 14:09:31 |